1. Ouders & Cliënten
  2. Voor kinderen
  3. Scholen & verwijzers
  4. Kennisverdieping
  1. Nieuws
  2.   /   Over Braams
  3.   /   Links
  4.   /   Contact
Taalblobs en andere oefenprogramma's

Taalblobs en andere oefenprogramma's

Kinderen met leerproblemen hebben meestal weinig zin om te oefenen met lezen en spellen. Ze vinden het lastig, dus vermijden ze het oefenen het liefst. Logisch toch? Maar daardoor oefenen deze kinderen te weinig, terwijl dat wel belangrijk is. Voor kinderen met een leerprobleem moeten we oefenen dus zo leuk mogelijk maken! Met de huidige technologie wordt dat gelukkig steeds makkelijker. 

Zo is er nu Taalblobs, een oefenprogramma om spelling mee te oefenen voor kinderen op de basisschool. Het is ontwikkeld door RT Amersfoort in nauwe samenwerking met Braams. Met oefeningen verkapt als spelletjes en door de vrolijke Blobs houd je kinderen gemotiveerd.  Ook inhoudelijk is Taalblobs erg sterk: in tegenstelling tot andere software op spellingsgebied wordt er heel veel geoefend met de letter-klankkoppelingen, iets waar veel kinderen met dyslexie moeite mee hebben. De computer geeft continue feedback, geeft hints en herhaalt het woord regelmatig. 

In de behandelingen van Braams maken we standaard gebruik van Taalblobs, en met succes! Ook veel Remedial Teachers en scholen maken gebruik van Taalblobs.
 


Geheugensteuntjes
Braams heeft voor de basisschool zowel voor het spellen als voor het rekenen een opzoekboekje ontwikkeld, zie meer informatie op www.opzoekboekje.nl. Geheugensteuntjes zijn een effectief middel om in de klas beter mee te kunnen doen met spellen of rekenen.  Deze boekjes zijn ontzettend populair want het zijn geheugensteuntjes op maat, de leerling kan zelf beslissen welke regels hij/zij moet onthouden. Er zijn ook opzoekboekjes voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld, voor rekenen, wiskunde en Engels.
 
Ook de tafelkaart is een handig middel voor leerlingen Dat is een klein kaartje met daarop de tafels tot tien of twaalf volledig uitgeschreven. Kinderen die de tafels maar niet uit het hoofd geleerd krijgen, kunnen deze gebruiken om moeilijke sommen te maken. Ze kunnen dan even spieken op de kaart.
 
Een gebrek aan automatisering van basiskennis hoeft met bovenstaande hulpmiddelen niet te betekenen dat het kind zich niet verder kan ontwikkelen met schrijven en rekenen.